11 Tips voor een veilige werkplek

ICT Spirit - 11 Tips voor een veilige werkplek

11 Tips voor een veilige werkplek

Vermijd security incidenten en zorg voor een veilige werkomgeving.

Bewust omgaan met je PC en informatie is een must. En een veilige fysieke werkplek ook. Een veilige werkplek is ook automatisch een opgeruimde werkplek. Een prettige bijkomstigheid dus.

Met deze 11 tips maak jij je werkplek nog veiliger:

1. Vergrendel je PC

Niet je laptop is geld waard, maar de gegevens ín je laptop! Wen jezelf aan je PC altijd te locken als je niet op je werkplek bent en vermijd daardoor security incidenten en datalekken. Oók als je maar heel kort van je werkplek gaat of wanneer iemand je een vraag stelt aan je bureau. Hiermee voorkom je dat anderen meekijken op je scherm of via jouw computer toegang hebben tot informatie waar ze normaal geen toegang tot hebben.
Jij blijft tenslotte verantwoordelijk voor wie jouw computer kan gebruiken én de gevolgen daarvan.

2. Vertrouw niet op de automatische schermbeveiliging

De automatische schermbeveiliging wordt vaak pas na enkele minuten geactiveerd. En die teller gaat zelfs opnieuw lopen als je muis even aangeraakt wordt. Kies voor meer veiligheid en vergrendel je scherm direct (met de Windows-toets + L op Windows computers).

3. Neem je mobieltje altijd mee

Je telefoon is meer dan een telefoon, hij bevat namelijk al jouw data. Bescherm je gegevens: draag je toestel bij je en beveilig hem met minimaal(!) een code.

4. Zorg dat alleen bevoegde personen bij de benodigde informatie kunnen

Digitaal en fysiek. Voorkom dat informatie in verkeerde handen valt of bekeken kan worden door bezoekers. Vernietig informatie daarom op de juiste manier. Denk hierbij niet alleen aan informatie op papier, maar ook aan USB’s, externe harde schijven, visitekaartjes, post-its, etc.

5. Laat geen documenten op de printer liggen

Jouw prints bevatten informatie die voor jou relevant is. Pak de prints direct na het afdrukken van de printer. Voorkom daarmee dat anderen ze in kunnen zien of dat jouw informatie tussen prints van anderen terecht komt.
Maak bij voorkeur gebruik van beveiligd of follow me printen.

6. Sluit opbergruimte met een slot ook daadwerkelijk af

Heb je opbergruimte met een slot? Gebruik die dan ook en houd je opbergruimte zoveel mogelijk op slot. Alle spullen blijven veiliger.

7. Berg ook je persoonlijke spullen op

Ruim ook je persoonlijke spullen goed op of draag ze bij je. Dit geldt vanzelfsprekend meer in werkomgevingen waar vaak bezoekers komen. Maar ook als dit niet het geval is, kan het goed opbergen van je spullen vervelende misverstanden voorkomen.

8. Laat geen sleutels, druppels en toegangskaarten onbeheerd achter

Jij bent verantwoordelijk voor wie jouw toegangsmiddelen kan gebruiken én de gevolgen daarvan.

9. Laat nergens logingegevens achter

Niet op post-its, niet onder je toetsenbord. Gewoon niet.

10. Wees je bewust van meekijkers

Hebben bezoekers of collega’s duidelijk zicht op je beeldscherm? Houd daar rekening mee bij je werkzaamheden.

11. Laat een whiteboard schoon achter

Veeg het gebruikte whiteboard schoon na een bespreking. Deel alleen informatie met wie het aangaat.


Bekijk ook onze BeAware online security awareness training