Blog Blijven leren moet het nieuwe normaal worden

ICT Spirit - Blog Blijven leren moet het nieuwe normaal worden

Blijven leren moet het nieuwe normaal worden

Stilzitten is geen optie

Werkend Nederland worstelt met het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden. Drukte, verkeerde prioriteiten en een gebrek aan focus maken leren lastig. En dat terwijl het belangrijker is dan ooit nu robots en computers steeds meer taken en banen veroveren. Wat moeten werkgevers en werknemers doen om stilstand te voorkomen?

‘60% van de mensen leert niets of nauwelijks iets nieuws tijdens het werk’

Stilzitten is geen optie, zegt Nick van Dam, hoogleraar bedrijfsleren & leiderschapsontwikkeling aan de Nyenrode Business Universiteit en partner bij McKinsey & Co. Hij noemt de situatie zorgwekkend. “60% van de mensen leert niets of nauwelijks iets nieuws tijdens het werk”, zegt Van Dam. “Werkgevers en werknemers die hier niets mee doen, staan straks op achterstand of buitenspel. Want juist nu zijn er grote veranderingen op het gebied van kennisintensief werk. Kijk maar wat er de afgelopen tien jaar is gebeurd. De komende jaren veroudert kennis en ervaring nog veel sneller.”

‘De komende jaren veroudert kennis en ervaring nog veel sneller’

Werkgevers onderkennen inmiddels het belang van voortdurende ontwikkeling van het personeel. 90% wil maatregelen nemen om medewerkers langer vakbekwaam en vitaal te houden. 75% biedt hiertoe scholing aan, blijkt uit onderzoek van salarisverwerker ADP, uitgeverij Performa en adviesbureau Berenschot.

 

Duurzame inzetbaarheid

Voor werknemers is groei eveneens een groot goed. Diverse onderzoeken wijzen uit dat ze graag nieuwe dingen willen leren. Nederlanders die op zoek zijn naar een nieuwe baan, vinden ontwikkelingsmogelijkheden vaak zelfs belangrijker dan salaris, meldt de Job Applicants Confidence Index van recruitment specialist PageGroup.

‘Wie nu van school komt en niet bij blijft leren, heeft binnen vijf tot tien jaar een kennisachterstand’

Zowel op micro- als op macroniveau is jezelf continu ontplooien een big deal. Om Nederland ‘toekomstklaar’ te maken, moet duurzame inzetbaarheid volgens de overheid immers het nieuwe normaal worden. Dit betekent dat mensen up-to-date blijven. En dat ze hun hele loopbaan mogelijkheden hebben om te blijven functioneren in het werk dat ze nu doen, én in toekomstige functies. “Door de razendsnelle technologische ontwikkelingen verliezen kwalificaties op de arbeidsmarkt sneller hun waarde”, aldus TNO. “Wie nu van school komt en niet bij blijft leren, heeft binnen vijf tot tien jaar een kennisachterstand.”

Dat er nog een lange weg te gaan is naar duurzame inzetbaarheid, beschrijft het onderzoeksrapport HR-trends. Bij slechts vijf procent van de werkgevers zit het thema al helemaal in de genen van de leidinggevenden. Bij werknemers daalt het belang van het onderwerp langzaam in.

 

Scholen, bijscholen en omscholen

“Er zijn nog maar weinig mensen die een lifelong learning mindset hebben”, zegt Van Dam. “Ze beseffen onvoldoende dat ze zich moeten blijven ontwikkelen. Als je kijkt naar de levensverwachting en ontwikkelingen in de aow-leeftijd, dan werken mensen zeker vijftig jaar. In die tijd moet je relevant blijven om te kunnen blijven voorzien in je levensonderhoud. Je moet bedenken hoe je die relevantie behoudt. Nieuwsgierigheid is erg belangrijk voor een zogenaamde groeimindset. Je kunt als individu niet meer denken: ik doe één opleiding of studie en dat was het. Dit is de tijd van continu scholen en omscholen. Bewustwording daarvan is de eerste stap.”

 

Learning on the job

Bijscholing via curussen en traingen op het werk gebeurt volgens Van Dam ‘gemiddeld 35 tot 40 uur per jaar.’ Afgezet tegen het aantal werkuren – 1500 tot 1800 per jaar – is het aantal leeruren beperkt. Hij stelt dan ook dat de winst vooral te behalen is bij het ‘informele leren’: learning on the job, leren van collega’s en elkaar feedback geven.

‘Nederland associeert leren vooral nog met onderwijs in een klaslokaal, maar juist de werkvloer biedt grote kansen’

“Nederland associeert leren vooral nog met onderwijs in een klaslokaal, maar juist de werkvloer biedt grote kansen”, aldus Van Dam. Zijn advies: “Maak van een werkomgeving een leeromgeving waar werknemers elke dag bezig zijn met nieuwe dingen. Samenwerken met nieuwe mensen, nieuwe problemen oplossen, nieuwe technologie uitdiepen. Mensen leren door dingen te doen die ze nog niet eerder deden: buiten de comfortzone. En leren is een heel sociaal proces. Werkgevers moeten daar veel meer werk van maken. Uiteindelijk hebben zij én werknemers daar baat bij.”

 

Blijven leren moet het nieuwe normaal worden.
Stilzitten is geen optie!

 

 


Bron: FD/Het Financieele Dagblad

Top